Thursday, July 10, 2008

Flickorna från Riyadh

Titel: Flickorna från Riyadh
Författare: Rajaa Alsanea
Månpocket, 2007 (2005)

Den här romanen handlar om fyra rikemansflickor från Saudiarabien som inom hederns gränser försöker träffa män, blir förälskade och gör annat som unga tjejer överallt ofta lockas av. De lyckas väl i slutänden rätt bra får man säga och boken är ett intressant dokument om en kultur som länge varit stängd för västerlänningar. Berättelsen spelas upp i email-form, vlket väl är okej, men annars upplever jag språket som rätt tillgjort och styltat. Bra sommarläsning. Skulle kunna funka i klassrummet.

2 comments:

Amoroso said...

Nyutkomna Minaret påminner lite om denna! Rekommenderas! Tänkte uppdatera min länklista. Hoppas att det är ok att jag lagt till dig i min länklista!

Camilla said...

Den ska jag spana in! Du får gärna lägga mig i din länklista och det gör jag gärna tillbaka när jag nu skaffar en! Snart är föräldraledigheten slut... hoppas att jag hinner läsa överhuvudtaget:(