Sunday, January 4, 2009

Låt den rätte komma in

Titel: Låt den rätte komma in
Författare: John Ajvide Lindqvist
Ordfront förlag, 2008 (2004)

Ja, jag är lättskrämd kan jag börja med att säga. Men den här boken, även om jag var skeptisk till hela upplägget från början, sträckläste jag och en dunkel eftermiddag blev jag till och med lite skraj för min ettåring för att han satt alldeles tyst och nymornad i sin säng och tittade på mig... på ett konstigt sätt.

Vampyrer i förorten kan man sammanfatta storyn med och den håller en bra bit av vägen om ändock inte hela vägen fram. När en purny pedofilvampyr lämnar sjukhuset efter att ha lemlästat en bårhusvaktmästare, och med ansiktet förintat av syra och ett präktigt stånd, försöker våldta en vampyrflicka, som egentligen är en pojke, ja, då köper inte ens jag det riktigt. Fast lite rädd var jag ändå.

No comments: