Sunday, April 29, 2007

S som i saknad

Titel: S som i saknad (S is for Silence)
Författare: Sue Grafton
Kriminalförlaget, 2007 (2005)
Översättning: Mia Gahne

Fortsatt påver ekonomi driver mig ut på stan på jakt efter pocket på svenska, oavsett ursprungsspråk. Min hjärna börjar dessutom också bli överhettad av den för tillfälligt ansträngda arbetssituationen och någon smaskig men smart deckare skulle därför inte sitta fel. Med hjälp av Lars på Hamrelius går jag hem med denna piffiga kriminalroman av en författarinna jag naturligtvis hört talas om men aldrig avnjutit.

Upplägget är kanske inte vid första åsynen särskilt originellt eller kittlande. En kvinnlig deckare får i uppdrag att undersöka var en klients mamma tog vägen när hon för 34 år sedan försvann spårlöst tillsammans med sin plutthund och splitternya Chevy. Men upplägget är snyggt och som läsare hålls man på precis lagom halster när man får följa med både deckaren i bokens nutid (1987) och olika berättare från den ödesdigra veckan 1953 då kvinnan försvann. Här finns inga långa onödiga transportsträckor utan man får hela tiden små mumsiga godbitar av ledtrådar som gör att man slukar vidare. Slutet innehåller visserligen, som så många andra deckare, en del osannolika scenarion, men efter den spännande läsupplevelsen bryr jag mig inte utan börjar undra vilken av de 18 föregångarna som kan vara värda att läsa. Tack för tipset Lars!

No comments: