Saturday, May 19, 2007

Som ödet vill

Titel: Som ödet vill
Författare: Fateme Behros
En bok för alla, 2006 (1997)

I denna delvis (som jag förstår det) självbiografiska roman berättas det om en iransk familjs flykt från hemlandet till Sverige. Berätterskan är modern. Det mest intressanta i den här berättelsen är alla möten med kvinnor av olika slag: kurdiska kvinnor i bergstrakterna mellan Iran och Turkiet, alla de flyktingar som väntar på att resten av deras liv som börja i Istanbul och de nya arbetskamraterna och grannarna i Sverige.

Tonen är ovan och emellanåt drar det åt melodrama och Bollywoodfilm (när sex beskrivs i synnerhet.) Jag reagerade på att jag stundtals fann hjältinnan rätt patetisk och irriterande, vilket fick mig att rannsaka mina egna tankar om vad en stark kvinna är. Nyttigt. Som tidsdokument är boken viktig, men som litterär upplevelse ingen riktig hit.

No comments: