Sunday, March 23, 2008

Högläsaren

Titel: Högläsaren
Författare: Bernhard Schlink
Bonnierpocket, 2004 (1997)

Den här boken fick jag mig rekommenderad och ingen informerade mig exakt om vad boken handlade. Detta kan jag i backspegeln se var bra och därför säger jag inte mycket mer om handlingen än vad som avslöjas på bokens baksida: historien inleds på 60-talet då en 15-årig yngling i Tyskland träffar en äldre kvinna och blir dennas älskare. Fortsättningen bjuder på både oväntade och mer förutsägbara vändningar och innehåller flera tänkvärda och träffsäkra iaktakttagelser om tiden och skuld. Romanen är dessutom föredömligt kort och kärnfull.

1 comment:

Anonymous said...

Högläsaren är en av de starkaste böcker jag läst när det gäller att få igång tankar och debatt om skuld och ansvar. Vi hade den i min bokcirkel, Hattnålarna, vars favoritlista i subjektivt urval av en annan cirklemedlem som även jobbar på Vårt Malmö,publicerar i senaste numret av kommunens informationstidning.
Förutom Hattnålarna är jag även med i TLA. :-)
Jag blev förresten väldigt imponerad av att du kunde alla fyra "börjorna" på böcker i onsdags.Rebecca lockar till läsning.
Hilsen, anna-mi