Tuesday, December 4, 2007

Månadens böcker - november

Ja, den enda bok som verkligen kvalar in denna månaden är The Grass is Singing av Doris Lessing. Vilket man väl skulle kunna vänta sig av nobelpristagare för sjutton gummor! Synd för alla akademiledamöter att tanten är för skröplig för att komma och hämta sitt pris personligen. Fast mest synd av allt är det om den som skulle ha fått sitta bredvid henne på nobelmiddagen för det hade nog blivit en upplevelse. Ja, den besvikelsen behöver i alla fall inte jag känna av, eftersom jag inte är bjuden (!) trots att jag dessutom fiffat upp mina science-kunskaper med Bill Bryson. Jag hade alltså med lätthet kunnat placeras bredvid en pristagare i t.ex. fysik utan att man hade behövt skämmas. Konstig är världen. Hursomhelst - läs The Grass is Singing! Själv har jag redan börjat jaga Mara and Dann, hennes dystopiska framtidsskildring som kom för ett antal år sedan.

No comments: