Monday, April 20, 2009

102 minuter

Titel: 102 minuter
Författare: Jim Dwyer och Kevin Flynn
Bra böcker, 2008 (2005)

Den här reportageboken beskriver förloppet från det att första planet flyger in i WTC till det att det sista tornet rasar - 102 minuter tog det, därav namnet. Jag erkänner att jag köpte den på grund av en nyfikenhet jag skäms lite för. Hela händelsen är så makabert fascinerande av den enkla anledningen att den är min generations historiska markör. Jag vet inte ens vad jag ska jämföra den med. Grisbukten? Mordet på Kennedy? Något ditåt.

Däremot oroade det mig att boken skulle vara smaskig och spekulativ. Det var inte det jag var ute efter. Därför kan jag lättad meddela att den är vad ett reportage ska vara: registrerande, analyserande och grundad på gedigna efterforskningar. Jag kan absolut rekommendera den och det förvånar mig att de intressanta slutsatserna inte fått större utrymme i (svensk) media.

No comments: