Saturday, April 18, 2009

Mitt liv så här långt

Titel: Mitt liv så här långt
Författare: Jane Fonda
Brombergs, 2007
Talbok (Bibi Andersson läste)

Jag måste nog säga att min kunskap om Fonda innan jag lyssnade till hennes biografi var begränsad. "Gymdrottning" var det första jag tänkte på när jag hörde hennes namn. Sedan, "Barbarella" och "aktivist". Att hon har levt ett mångsidigt liv råder det ingen tvekan om och kanske är det just hennes öppenhet och vilja att utvecklas som gör henne till en så fascinerande person. Alla de spännande ingredienserna till trots: barndomen med ikonen Fonda till pappa, åren som antikrigsaktivist och berättelserna från Hollywood, så är det den klokskap hon samlat på sig som kvinna och människa, och som hon förmedlar på ett sådant rakt och osentimentalt sätt, som gör störst intryck på mig.

No comments: