Sunday, November 11, 2007

Magnifika biografier!

Jag tog en kik i min biografihylla och insåg att här står många smarriga tjockisar jag har njutit av i mina dagar. Redan som tonåring var detta en genre jag uppskattade och jag minns fortfarande min stund av triumf när jag i sjuan kunde imponera på min nya historielärare genom att berätta kort om rysk-japanska kriget kring förra sekelskiftet (som jag lärt mig om när jag läst om den siste tsaren Nikolaus II). Här kommer mina skönaste biografiminnen:
  • Albert Speer - His Battle with Truth och Cries Unheard - The Story of Mary Bell, båda av Gitta Sereny. En del personer har levt så rafflande liv att nästan vem som helst skulle kunna skriva en intressant biografi om dem; andra är inte lika lättillgängliga och kräver en skicklig biograf. Gitta Sereny tillhör den senaste kategorin. Hennes känslighet och insikt resulterar i biografier som lever kvar länge hos läsaren.
  • Fanny Burney av Claire Harman: en av upplysningserans mer obskyra kvinnliga författare får här sitt rättmätiga utrymme. Det som stannat kvar hos mig är dock beskrivningen av Burneys hysterektomi - utan bedövning.
  • The Mitford Girls av Mary S.Lovell: Mitfordsystrarna är som gjorda att skriva biografi om! Även Cecilia Hagens dito är läsvärd. Lovell har även skrivit Bess of Hardwick som jag recenserade tidigare i år. Hon är vass!
  • The Six Wives of Henry VIII av Alison Weir: den här historiska dokusåpan hade jag nog kunnat läsa om hur många gånger som helst. Weirs version var den som väckte intresset för spoken hos mig och hon är en otroligt produktiv biograf.
  • Samuel Pepys [pi:ps] The Unequalled Self av Claire Tomalin: killen levde samtidigt som den stora branden i London, Cromwell och Charles II; han älskade sin fru men var förtjust i töser av alla de slag och han skrev dagbok under hela sitt liv. Dessutom hamnade hans liv i en förstklassig biografs händer. Omöjligt att misslyckas!
  • Katarina den stora av Henri Troyat: shit pommes frites vilken brud. Liten tysk prinsessa kommer till bamse-Ryssland och gifter sig med halvknäpp tronföljare - och tar över hela kalaset!
  • Nikolaus och Alexandra av Robert K. Massie: döttrarna, den blödarsjuka tronföljaren, den tyska tsaritsan, Rasputin och slutet i källaren i Jekaterinburg; här finns alla ingredienser för en fantastisk historia.

7 comments:

Anonymous said...

God Kväll =)

Ser att det är snart tid för Er barn att komma till vår vackra värld. Har Ni bestämmd ett namn än?:)

- Jag har läst en riktigt bra bok som är skönlitteratur. Just the way You like it!

Jag hoppas att du finner lite tid över för denna boken. Den är värd vart enda stund vid sidan om själen.
Ryttare i brons av Paullina Simons.

/W
Take Care, Dear ;)

Anonymous said...

Titeln är uppskriven! Tack för tipset. Hoppas allt är bra med dig.
Kram, Camilla

Anonymous said...

hej igen W! Boken finns inte längre på svenska men jag har beställt den på engelska - The Bronze Horse Man - och hoppas att den kommer snart! kram på dig igen och tack för tipset!

Anonymous said...

Va glad jag blev över att du bestämmde dig för att beställa den! :D
Jag läste den på polska och måste läsa den på svenska någon gång, för den är verkligen värd det.

Hoppas på att du kan tycka det samma när du har läst ut den..

Ta hand om Dig Camilla..
/W

Zabina said...

"The six wives of Henry VII" måste jag läsa. Honom diskuterade vi vilt på våra historiaföreläsningar. Den sjukaste saken var nog att ingen på den tiden övervägde att det kanske var han som var infertil. Och om man gifter sig med en kvinna innan man ens har träffat henne så får man ju skylla sig själv. Han verkar dock ha varit en bra kung i alla fall, trots hans alla fruar.

Zabina said...

Korrigerar mig själv, Henry VIII såklart, Henry VII var ju hans far (såklart) och den första i Tudor-familjen som satt på tronen i England efter The Wars of the Roses (jag måste ju få stila lite ;))

Kram

Anonymous said...

Stila på!!!