Wednesday, May 13, 2009

The Dirt - bekännelser från världens mest ökända rockband

Titel: The Dirt - bekännelser från världens mest ökända rockband
Författare: Mötley Crüe och Neil Strauss
Pocketförlaget, 2006 (2001)

Detta är ett snitsigt ihopsnickrat stycke rockhistoria som både roar, äcklar och gör en heligt förbannad. Vilka svin! Vilka stories! Vilka sorgliga ursäkter! Men ändå, vilken rak och för det mesta ärligt berättad biografi. Jag kan inte hjälpa att åtminstone Nikki Sixx och Mick Mars vinner min respekt, trots alla svinerier de bjuder på. Vince Neil och Tommy Lee har jag svårare för; de verkar liksom inte ha fattat något. Men jag kan å andra sidan inte låta bli att inse att den här biografin inte skrevs för att vinna någons respekt eller förståelse utan av samma anledning som de spelar musik: för att bjuda på en riktigt sjuhelvetes jävla rockerresa. Och det lyckas de med. Jag kommer inte att glömma den här i första taget.

No comments: