Tuesday, May 19, 2009

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

Titel: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Författare: Ann Heberlein
Earbooks AB, 2009
Uppläsare: Marie Richardson

Den här högst personliga, självutlämnande betraktelsen av manodepressivitet och självmord borde alla läsa. Förutom Heberleins engagerande berättelse, finns här en viktig insikt att göra, nämligen den att har man inte upplevt ångest, riktig ångest, så vet man inte hur det känns. Man måste bara acceptera att den finns. Själmord i synnerhet skärskådas från alla upptänkliga synvinklar, och Heberlein väver bekvämt in filosofers, författares, men även vanliga människors syn på saken.

Richardson handskas fint med texten som innehåller många upprepningar (det enda jag irriterade mig lite på), och hon funkar fint i mitt öra. Dock är hennes engelska väl svenskklingande när hon läser citat på språket.

No comments: