Friday, August 3, 2007

Deckarlistan!

På den sydhalländska slättens bonnavägar roade Fredrik och jag oss med att debattera vilka de bästa deckarförfattarna var. Frediks ultimata favorit är och förblir James Lee Burke, medan jag håller mig till Nordens förmågor. Här är min lista:
  1. Håkan Nesser
  2. Karin Fossum
  3. Henning Mankell

Nessers påhittade centraleuropeiska värld och hans fräscht smakande språk med den speciella daterade tonen är säregen för honom. Få bottennapp i t.ex. Van Veeteren-dekalogen och en hel del guldkorn utanför denna serie gör honom til min absoluta favorit.

Fossum flåsar honom dock i hälarna. Hennes sympatiske poliskommisarie Konrad Sejer får en att uppskatta det lilla livet och i hennes förövare ger hon oss människor vi måste förstå för att överhuvudtaget prata brott. De är inte ondskan själv utan människor mitt ibland oss - och rätt lika oss själv. Vilket är farligt skrämmande.

Mankell är den som överhuvudtaget fick mig att börja läsa deckare (i en misslyckad hämndaktion mot ett postorderförlag som spottade hem obeställda böcker till mig). Inget krims-krams här nte utan skarpa, härliga polisutredningskolosser med slusk-Wallander i spetsen. Det enda minuset i kanten blir Wallanders förmåga att för jämnans ge sig ut ensam i ödemarken för att ta itu med bovarna.

Viktig not: Du kanske saknar Agatha Chritie på listan? I min mening utgör Christie en alldeles egen kategori. Är jag sugen på en "deckare" i allmänhet finns mina favoriter hos ovannämnda författare. Är jag sugen på en Christie är det bara gamla Agatha som duger!

1 comment:

Lotta said...

Hej!
Jag skrev tidigare om att jag hade börjat lyssna på en ljudbok. I min mp3spelare fanns Håkan Nessers "En helt annan historia". Att lyssna på ljudbok var nytt för mig och jag trodde det skulle kännas långsamt. Men nä, jag kan lyssna när jag cyklar, när jag går ut med hundarna, när jag åker buss, när jag städar....Superbra! Dessutom var boken bra. Nu har jag övergått till "Människa utan hund" som är före "En helt annan..." men det hade jag missat när jag började "läsa" den. Håkan Nesser läser själv och han har ett behagligt sätt att läsa. Testa ljudbok Camilla!!