Monday, August 20, 2007

Vindens skugga

Titel: Vindens skugga
Författare: Carlos Ruiz Zafón
Norstedts, 2006 (2001)

Detta är de stora känslornas och den eviga kärlekens roman. Egentligen inte riktigt i min smak, men eftersom den är så sinnrikt konstruerad, eftersom den har ett intressant historiskt perspektiv, och eftersom man kan skylla på att storvulenheten säkert beror på den välkända sydeuropeiska hettan (vi generaliserar inte, nej, nej), så blir jag ändå rätt förtjust i den.

Barcelona är skådeplatsen för denna roman och tiden sträcker sig från tidigt 30-tal till 60-tal. Unge Daniel följer inledningsvis med sin pappa bokhandlaren till en böckernas kyrkogård och får där välja en bok att älska och vårda. Författaren till den sällsynta boken han väljer är mystiskt försvunnen och i vuxen ålder börjar Daniel göra efterforskningar. Han anar inte att hans eget liv kommer att ha många paralleller till den undflyende konstnärens. Härligt persongalleri!

2 comments:

CMM said...

Är så glad att du läste den! Jag har köpt en hel hög att ge bort i julklapp (expediten undrade om jag visste att alla böckerna var samma - jag svarade att den var så bra att jag skulle läsa den många gånger...).

Camilla said...

Jag hade en liknande bokupplevelse för några år sedan, med samma handelskonsekvenser: Lasermannen... har du inte läst den så sätt igång!