Wednesday, August 29, 2007

Prinsessorna

Titel: Prinsessorna
Författare: Catarina Hurtig
Pocketförlaget, 2007

Jag ska börja med att erkänna att jag är en av de 150.000 personer som varje vecka köper Svensk Damtidning, där bokens författare arbetar. Jag hade kunnat hitta på någon sorts ursäkt, men jag ska rakryggat stå upp och säga att jag har ingen annan än att jag tycker tidningen är rolig att läsa. Kungligheter fascinerar nämligen mig. Därför trodde jag att den här boken också skulle göra det. Man skulle tas med bakom kulisserna och få se hur det verkligen går till. Dessutom tänkte jag att här kan ju finnas någon intressant analys av monarkin som idé, monarkin som föränderlig företeelse eller om varför människor tjusas så av den.

Inget av detta stod att finna. Vad vi får är en summering av det som stått i veckotidningarna om de olika prinsessorna under årens lopp. Varken mer eller mindre. Dessutom är författarinnans ton rätt så spekulativ och målet verkar vara att i alla fall hitta något smaskigt om var och en om prinsessorna. I kapitlet om Mette-Marit är ju inte det så svårt, men även belgiska Mathilde och danska Mary nagelfars. Det enda syfte boken möjligen kan tjäna är om någon damtidningsläsare legat i koma i tio år och vill ta igen det hon missat.

No comments: