Tuesday, June 5, 2007

Katt och råtta

Titel: Katt och råtta
Författare: Günther Grass
Albatross, 1980 (1961)

Denna roman valde eleverna själv, vilket var lite kul (även om misstankar fanns att valet delvis baserades på att den är 123 sidor lång) och jag såg framemot att läsa den. Jag uppskattade nämligen Blecktrumman som jag läste i samband med att Grass fick Nobelpriset och den var härligt mustig och lustfyllt berättad. Den här är mer koncentrerad, svårare och lite kärv. Större ansträngning krävs för inte riktigt lika stort nöje.

Handlingen i korthet: udda ung man beskrivs med stor trängtan av en ungdomskamrat som minns vännens magnifika adamsäpple, penis, dyk- och simförmågor, och deras sorglösa dagar på en nästan sjunken minröjare utanför Danzigs kust under andra världskriget. Att läsa boken var okej (för mig; jag tror inte eleverna skulle välja den igen med facit i hand), men det kommer inte att bli skoj att skriva ett prov till den.

No comments: