Sunday, June 24, 2007

Konsten att köpa böcker för en resa

En vistelse på landet utanför Laholm kräver noggrann förberedelse vad gäller medtagen lektyr. Flera aspekter måste tas i anspråk:
  • Prismässigt är det fyra för tre som gäller på sommaren och dessa böckers sammanlagda tjocklek måste räcka till sex dagars lantvistelse.
  • Någon av böckerna måste vara av mer bantat format då jag vill kunna ta mig med dem på promenader utan att bli trött i armarna.
  • Högst en av böckerna får vara av den typ man (läs: jag) blir rädd av eftersom sambon inte kommer upp förrän två dagar innan hemresa. Innandess är det inte värt att spä på mörkrädslan (vem vet vilka skumma typer som smyger omkring på vischan...)
  • Böckernas innehåll och typ bör också vara varierat då jag inte har mycket annat att välja på.
Hmmm...efter en noggrann genomgång av Hamrelius engelska avdelning sitter jag i deras länsfåtölj och sorterar mina ursprungliga sju val. Tre måste bort. Philippa Gregory (se tidigare recension) högg jag mest för att ha i nödfall; Book of Dave av Will Self verkade intressant men lite för krävande för lata sommardagar; Memory of Running har blivit väldigt hausad och hade väl kunnat vara något men inledningen lockade inte och tillsammans med mina andra val är den lite för kort och går bort.

Slutliga val:
  • A Long Way Down av Nick Hornby - kort och bra för promenader; är omöjligen en komplett pannkaka med tanke på hans tidigare böcker. Ett säkert kort.
  • The Observations av Jane Harris - genren historisk roman täcks här in och humor utlovas. Bra recensioner och inledning som lockar till mer läsning. Tjock.
  • Black Swan Green av David Mitchell - älskade hans förra (Cloud Atlas); lite mer litterär och i ett format som passar till promenader.
  • The Way the Crow Flies av Ann-Marie MacDonald - Sparas till slutet. Thriller. 60-tal. Kalla kriget. Blockbuster-varning och fettjock.

No comments: