Thursday, September 6, 2007

Amberville

Titel: Amberville
Författare: Tim Davys
Albert Bonner, oktober 2007

Detta är alltså boken jag fick hemskickad i brevlådan (oredigerat korrektur) och som kommer ut på Albert Bonnier Förlag nästa månad. Upplägget gjorde mig inledningsvis lite skeptisk: detta är första delen i en svit av fyra; temat är ondska; berättelsen utspelar sig i en fiktiv stad fylld av mjukdjur och denna första del är i gangsterstuk. Med besvikelsen från Duck City färsk i minnet (se juni månad) var jag rädd att det med ett så storslaget upplägg bara kunde bli ett riktigt fiasko av den här boken. Men det blev det inte.

Den kosmopolistiska miljön är suggestiv även om mer hade kunnat göras av den och den för tankarna till 90-talets fyrfärgsfilmning av Dick Tracy och den intressanta dystopin Divided Kingdom som kom för ett par år sedan (där England och dess befolkning delas upp efter de fyra temperamenten). Mjukdjursidén var jag först skeptisk till. Vad var egentligen poängen med den? Risken är att karaktärerna bara blir människor i otympliga maskeraddräkter, men de blir istället symboler för idéer och tankarna om ondskan framträder bättre när man som läsare inte förleds av sina egna förutfattade meningar om homo sapiens. För romanens främsta förtjänst är att den faktiskt väcker många intressanta tankar kring ondska och att den inte ger sig på att servera svar. Precis som storyn själv växer även språket som jag inledningsvis tyckte var rätt slätstruket. Jag får nog säga att jag ser fram emot den andra delen i sviten!

No comments: