Sunday, September 23, 2007

De bästa bokköpen!

Alla har vi gjort felköp någon gång och dessa har en förmåga att framkalla viss ångest. Men å andra sidan kommer man ibland hem med riktiga pangklipp. Dyrgripar som man kanske inte ens från början har vett att inse att man har lagt vantarna på. Så är det ofta med bokköp eftersom man så att säga för det mesta köper grisen i säcken! Här kommer mina bästa bokköp:


  • Lilltjockisen Century med fantastiska bilder från förra seklet har jag haft en enorm nytta av i undervisningen och man kan lätt slå ihjäl en halvtimme med att sitta och bläddra i den. 99 kr gick den på. En kompis har den megamäktiga storebrorsan, men å andra sidan betalade hon åtskilliga hundralappar mer för den. Ha!
  • Agnes von Krusenstjernas Den blå rullgardinen köpte jag mest för att den hade så snyggt omslag. Sedan visade det sig att den var dömysig - och att sex lika snygga uppföljare bara väntade på att ges ut. Jackpot!
  • The Orchard av Adele Crockett Robertson köpte jag mest på vinst och förlust på biblioteket i Wilmette, Illinois. De hade begagnad bokförsäljning i källaren. $2 kostade den och är en av de bästa kvinnoporträtten jag njutit av. What a woman! What a book!
  • Lie Down in Darkness är William Styron's (Sophie's Choice ni vet) debutroman och den köpte jag till ordinarie pris på bokmekkat Barnes and Nobles i Skokie, Illinois när jag var au pair. Jag var inte tillräckligt läsvan då för att fatta den, men när det var dags att skriva D-uppsats i engelska grävde jag fram den igen, blev kär, läste den framlänges, baklänges och upp och ner - och fick VG. Det får man ändå säga är valuta för pengarna.
  • Pat Barker's The Ghost Road: 20 spänn på antikvariat. Första delen i en trilogi om första världskriget som är det bästa Barker har skrivet. Yum!

No comments: