Thursday, September 13, 2007

Jag bröt med nazismen

Titel: Jag bröt med nazismen
Författare: Dennis Persson
LL-förlaget, 2001

Boken kommer från Lättläst-förlaget som av riksdagen har fått i uppdrag att ge ut böcker och tidningar som alla kan förstå, även de som har svårt för att läsa. Just denna kom jag i kontakt med under läsprojektet i skolan som vi haft den här veckan, då en elev valde den.

Historien handlar om Peps som efter att ha varit mobbad och utstött under hela sin barndom finner gemenskap och vänner hos nynazister. Främlingsskapet och ensamheten i första delen beskrivs bra och känns inte avskalat eller torftigt trots språkets lätta karaktär. Det gör däremot de senare delarna. Något jag saknar är också en orsak till varför huvudpersonens frustration och ilska kanaliserades i ett hat mot invandrare. Detta utreds inte, men hade varit intressant att veta mer om.

Som en inkörsport till goda läsvanor och den nya värld böcker erbjuder kan det här vara en helt okej bok, men i förlängningen krävs det en fördjupning i ämnet och en utveckling av läsandet för att nå en djupare förståelse.

3 comments:

Anonymous said...

Vad kul att du kallar honom Peps i din recension. Han skrev väl aldrig det i boken? Smeknamnet fick han såvitt jag vet utav en nära vän.

Anonymous said...

Det var ett tag sedan jag läste den nu, men namnet måste nog ha nämnts i boken (kanske i ngt. förord eller ngt sådant?)för jag känner inte till mer än vad jag läst där. Jag ska försöka komma ihåg att kolla upp det. Vi har ju boken på vår skola/ The Poor Player

Anonymous said...

Jag har kollat upp det nú genom att bläddra i boken. På s.89 står bl.a: "Plötsligt blir hans blick klar. Han säger: -Peps! bara mina gamla kamrater känner till det namnet." Hälsningar, The Poor Player