Sunday, September 16, 2007

Ny sortering i bokhyllan


Som en del vet föll inte min färgkoordinerade organisation av bokhyllan tidigare i år väl ut. De svarta böckerna, av vilka jag hade en uppsjö, kändes i samlad skara som en stor, mörk rese, ständigt krypande i ögonvrån. Dessutom stördes mitt ordningssinne av att det var stört omöligt att få en perfekt och jämn färgskaleenlig placering av böckerna. Någon jäkla bok skulle hela tiden vara avig från de andra och inte passa in någonstans.

Sedan målningen av vardagsrummet (och därmed sedan tömningen av bokhyllan) har en ny plan mognat i min sjuka hjärna: att organisera böckerna efter förlag! Vilken superb idé, om jag får säga det själv. Nu går jag och förundras över hur dominerande Vintage och Penguin är, att jag stilla önskar att alla Penguins böcker hade oranga ryggar, att jag verkar vara förtjust i faber & faber som har snygga omslag, och att jag har förvånansvärt många Picador trots att jag alltid tyckt att de var lite b. Ja, lite roar en dåre, får jag väl säga, men det är roligt att vara en!

No comments: